Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
ROZUMIEM

EKO-WAKACJE w Kaliszu Pomorskim

• Napisane przez  Aneta Olszacka

Zakończyła się druga część EKO-WAKACJI realizowanych przez Ośrodek Kultury w Kaliszu Pomorskim  w ramach projektu „KALISZ POMORSKI-BLIŻEJ NATURY” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie (www.wfos.szczecin.pl).   Tym razem dzieci wzięły udział w warsztatach teatralnych, których finałem był spektakl ekologiczny. Bohaterami spektaklu były Eko-skrzaty, które w środowisku w którym żyły wyczuły nieprzyjemny zapach. Odnalazły jego źródło dochodzące z pobliskiej rzeki i ruszyły w tamtym kierunku, by odnaleźć przyczynę zanieczyszczenia. Okazało się, że do rzeki wylewane były nieczystości po praniu. Elfy pouczyły winowajcę o złym jego zachowaniu wpływającym na wszystkie żywe istoty i całe środowisko, a następnie pomogły problem zlikwidować. Kolejnym pomysłem instruktorów MGOK była gra terenowa pod hasłem „WOKÓŁ KALISKICH JEZIOR”. Uczestnicy zostali podzieleni na drużyny i podczas prawie 3 godzinnego marszu wokół Jeziora Bobrowo Wielkie rozwiązywali wiele zadań i łamigłówek dotyczących ryb, jezior, otaczającej przyrody, zużycia wody ORAZ dbania o środowisko w miejscach wypoczynku. Wszystkie drużyny znakomicie sobie poradziły z przygotowanymi zadaniami i prawidłowo wypełniły „karty patrolowe”. Hasło otrzymane w finale gry terenowej „KALISZ POMORSKI – BLIŻEJ NATURY” stało się przepustką  do słodkiego poczęstunku.

Na zakończenie Eko-wakacji  pojechaliśmy do Międzyzdrojów gdzie zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze w Międzyzdrojach pokazujące różnorodność  przyrody Wolińskiego Parku Narodowego. Przewodnik zapoznał dzieci z charakterystycznymi dla tego obszaru ekosystemami i specyficzną występującą tam  fauną i florą. Ciekawe ekspozycje pozwoliły przyjrzeć się m.in. środowisku nieleśnemu i wodnemu które zajmują ok. 60 % powierzchni parku (co dotyczy np. wysp, wydm, łąk, morza, jezior, rzek),   Po obejrzeniu wystaw obejrzeliśmy ciekawy film animowany o ochronie środowiska, który pokazał jak olbrzymie ilości odpadów trafia do mórz, oceanów i  śródlądowych akwenów wodnych, co niestety jest przyczyną śmierci wielu stworzeń. Ta lekcja ma obudzić w nas wszystkich świadomość o konieczności używania wielorazowych opakowań, segregacji śmieci, używania jak największej ilości produktów naturalnych. Po rozwiązaniu testu sprawdzającego wiedzę zdobytą na lekcji w Muzeum Przyrodniczym udaliśmy się na szlaki turystyczne Wolińskiego Parku Narodowego.  Trafiliśmy na ścieżki edukacyjne prowadzące do trzech punktów widokowych. Ze wzgórza Zielonka oglądaliśmy malowniczą panoramę rozlewisk delty Świny i Zalewu Szczecińskiego. W punkcie widokowym „Gosań” podziwialiśmy widoki nad pięknym Jeziorem Turkusowym, a na koniec dotarliśmy na „Kawczą Górę”,  skąd można było podziwiać krajobraz nadmorski. Na zakończenie drewniane schody poprowadziły nas z wysokiego klifu wprost na plażę, gdzie po długim i męczącym spacerze nastąpił odpoczynek,  wspólna zabawa i kąpiel w morskich falach.